Angsten en paniekaanvallen

Last van angsten, onrust of paniekaanvallen?

Angsten zijn er in alle soorten en maten. Sommige mensen hebben last van (zelfs maar de gedachte aan) een bepaalde situatie, persoon of dier. Dat kan iets uit het verleden zijn of iets wat je in de toekomst verwacht. Anderen hebben last van een algemeen gevoel van spanning. Bij sommigen slaat dit door in paniekaanvallen. Vaak lijken die uit het niets te komen. Er ontstaat angst om een paniekaanval te krijgen.

De “top 10” van de angsten, die we het meest tegenkomen:

Faalangst, emetofobie (angst om over te geven – dit komt vaker voor dan mensen denken), rijangst/snelweg-angst, angst om voor een groep te spreken of iets te presenteren, angst voor dieren ( katten, honden, vogels, wespen, bijen, spinnen, ..), sociale angst, bindingsangst of verlatingsangst, angst voor de tandarts of medische onderzoeken of behandelingen, angst voor injecties en naalden, angst dat jou of je geliefden iets overkomt, vliegangst, claustrofobie, hoogtevrees, …

Paniekaanvallen en angstaanvallen.

Er kan ooit iets gebeurd zijn. Dan is er een duidelijk aanwijsbare reden. Het komt ook vaak voor dat het ‘zo maar’ ineens is ontstaan of het ‘erin is geslopen’.

Iedereen heeft een ander verhaal. Eén ding hebben de mensen gemeen. Hun angst wordt als heel vervelend ervaren en de angst belet je je leven te leiden zoals jij wil.

Vaak ervaar je ook lichamelijke klachten, die gepaard gaan met je angsten:

  • een beklemmend gevoel in de borststreek ,
  • brok in de keel,
  • spanning in de buik,
  • tintelingen in de ledematen of de mond,
  • knikkende knieën,
  • bevingen,
  • klamme handen,
  • koude-warmteopwellingen,
  • gevoelens van beklemming,
  • krampen of abdominale pijn,
  • diarree,
  • gevoelens van maagbrand,
  • misselijkheid en braken,
  • nood om frequent te urineren,
  • hoofdpijn,
  • rugpijn.

Je gaat dan vaak situaties vermijden. Dat heeft allerlei gevolgen.

Je bent zeker niet de enige met angsten.

Uit de gezondheidsenquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (2001) blijkt angst bij ongeveer 6% van de Belgische bevolking boven de 15 jaar aanwezig te zijn. Een andere studie toont aan dat 6% van de Belgen (boven de 18 jaar) over de laatste 12 maanden een angststoornis had (Bruffaerts et al., 2004). Dat zijn bijna 700.000 mensen in België, die onder een bepaalde vorm van angst, fobie of paniekaanvallen lijden.  Je bent dus zeker niet alleen.


Hoe werkt angst?

Angst is een lichamelijke reactie, die ons helpt te reageren wanneer er een acuut reëel gevaar dreigt. In dat geval helpt het je om adequaat te reageren – door te vechten, vluchten of te bevriezen). Het kan je leven redden. Je lichaam reageert op een gevaar dat je waarneemt.

Het wordt vervelend wanneer er geen echt gevaar is. Bijvoorbeeld als je angst getriggerd wordt door een e-mail van je baas, je een presentatie moet geven, een opmerking van je partner of familielid, de gedachte aan een tandartsbezoek of het idee dat je moet overgeven of morgen de snelweg op moet.

Jouw angst is op dat moment wel echt. Je denkt namelijk dat er reëel gevaar is. Wanneer je last hebt van angsten, paniekaanvallen of een fobie gaat het eigenlijk om irreëel gevaar.

Jouw brein is er dan van overtuigd, dat er iets ergs aan de hand is. Je hele systeem en lichaam reageren hierop. Dat doe je niet bewust.

Waar komt die angst vandaan?

Wij denken met ons brein. Ons brein is onze hersenen, die aan het werk zijn.

Dat brein heeft 2 niveaus: een bewust en onbewust gedeelte. Met het bewuste brein denken we logisch na, nemen we beslissingen en dergelijke. We zijn ons ook bewust van wat we denken, onze overtuigingen en onze beweegredenen.

Dat is echter maar 5% van wat er in ons hoofd gebeurt.

Het grootste gedeelte (meer dan 90%) van wat er in ons brein afspeelt is onbewust. Ga maar eens na wat je allemaal onbewust doet: je tanden poetsen, autorijden, je handen over elkaar slaan, de vaatwasser uitladen. Daar denk je meestal helemaal niet bij na. Je doet dat gewoon.

Dat onbewuste automatisch gedeelte helpt ons om dagelijks te functioneren. Zonder dat we overal bewust over moeten nadenken. Het zit vol met herinneringen, emoties, gevoelens, overtuigingen, strategieën en gewoontes – goede, minder goede en slechte.

Daar zit ook de reden voor jouw angst. Ooit heb je een vervelend gevoel gehad of je verwacht dat je dat gaat krijgen. Die angst wil je waarschuwen zodat je dat gevoel niet hoeft te ervaren.

Hoe los je dan die angst op?

Denken dat er niets aan de hand is en je met wilskracht erdoor duwen lost  de fundamentele oorzaak niet op. Erover blijven praten en je eraan blootstellen werkt voor veel mensen niet.

Wat wel werkt is om in het onderbewustzijn alles wat jouw angst triggert te ‘ontladen’. De negatieve lading eraf te halen. Wanneer de herinnering, overtuiging of verwachting terug neutraal is dan is de reden om angstig te worden weg. Je blijft dan rustig waar je eerder in paniek schoot.

Ik werk met verschillende manieren om samen met jou die veranderingen te maken. Met hypnose en andere technieken, die in de loop van de jaren hun effectiviteit bewezen hebben om angsten weg te nemen.

Het doel is je zo snel mogelijk van je angst af te helpen. De meeste mensen zijn in 2 sessies van hun angsten af.


Maak nu een afspraak (Leuven)

Maak nu een afspraak (Zoom)


Wat anderen zeggen:

  • E.J. – dame met zware vliegangst. Ze kon alleen nog met de auto op vakantie. Hierdoor beperkte ze ook de mogelijkheden van gezinsleden.

Na de 2 sessies bij jou ben ik dan met het vliegtuig 2 weken op vakantie naar Griekenland gegaan. Ik was zowel vooraf als tijdens de vlucht gewoon heel rustig. Vreemd maar waar. Er was tijdens de heenvlucht wat turbulentie, dat was wel nog wat spannend. Maar het ging zo goed. Het is heel fijn dat ik nu verder weg op vakantie kan. Dankjewel Alex!

  • G.V. – man met angst om op de autostrade te rijden. Iets wat hij voor zijn werk regelmatig moet doen.

Op een dag kreeg ik uit het niets een paniekaanval in de wagen en heb ik mij aan de kant moeten zetten. Ik ben met de grootst mogelijke moeite op mijn bestemming geraakt. Sindsdien liep het zweet over mijn rug alleen al bij de gedacht dat ik de autostrade op zou moeten. Door mijn werk moest ik wel en het was verschrikkelijk. Na de hypnose is mijn angst verdwenen en kan ik gewoon zonder schrik overal heen.  Het lijkt nu raar dat ik er ooit zoveel angst voor had.

  •  Dame met angst voor de tandarts, die een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan.

Dankzij de zelfhypnose heb ik geen enkele schrik gehad. Integendeel: ik was zelfs erg rustig, wat we enorm verbaasd heeft. Hierdoor was de behandeling ook sneller voorbij naar mijn gevoel. 

  • Jongeman met sociale fobie, die hierdoor heel veel moeite had om zijn nieuwe werk te kunnen doen.

De schrik om misselijk te worden en over te geven wanneer ik in een groep kom is weg. Het gaat goed nu.

  • Student KULeuven met angst om over te geven (emetofobie)

Na 2 sessies was ik van mijn braakangst verlost. Ik durf nu gewoon weer naar de les te gaan.

  • Man, 46 jaar – jarenlang schrik om in groepen het woord te nemen

Bevrijdend. Er is precies een hele last van mijn schouders gevallen.

  • S.R. studente KULeuven met faalangst, die hierdoor meerdere malen gebuisd is voor hetzelfde vak

Ik was heel blij toen ik terechtkwam bij Alex. Hij stelt je echt gerust en legt heel duidelijk uit wat hypnose wel en niet is en wat je ervan kan verwachten. Alex neemt echt de tijd om te luisteren naar jouw problemen en verwachtingen. De hypnose sessie op zich verliep heel vlot. Op geen enkel moment voelde ik mij onveilig of ongemakkelijk. Meer nog ik ervaarde een enorme rust. We zijn nu bijna een week verder en ik heb het gevoel dat de scherpe kantjes van mijn faalangst ervan af zijn en dit al na één sessie. Ik ben heel tevreden en raad mensen zeker aan om hypnose een kans te geven.

  • S. – jongedame met plotselings panische angst op het werk

“Hey Alex,

Alles gaat eigenlijk super goed. Mijn vriend en ik hadden het afgelopen week nog over jou dat je echt wel wonderen hebt gedaan.

Het werken met sproeistoffen en messtoffen leveren lukt echt super. Ik doe nu wel altijd handschoenen aan maar die helpen mij echt met het wat te verwerken. Het seizoen is echt goed gegaan.

Ik doe mijn job weer graag. Heel heel af en toe denk ik soms van oei maar dan adem ik rustig en komt alles terug goed ?.

Echt waar ik kan u niet genoeg bedanken.

Je hebt mij weer de oude S gemaakt in de positieve zin. Dank je wel !!!!”

Hoe werkt het?

Wat is dit niet? We gaan geen ademhalingsoefeningen of andere coping mechanismen aanleren. Geen strategieën om met de angst om te gaan. We gaan ook niet lang praten om te proberen te begrijpen waar je angst vandaan komt.

We gaan wel (uiteraard na een voorgesprek) op verschillende manieren op zoek naar de onbewuste triggers, die je probleem veroorzaken. Die verborgen onbewuste triggers van jouw angst halen we naar boven zodat deze opgelost kunnen worden. Ik gebruik een uitgebreid pallet aan effectieve methodes om samen met jou zo de oplossing te vinden. Die zit al in jou, goed verborgen in je onderbewustzijn, voorbij je bewuste analytische denken.

Gemiddeld zijn mensen met 2 sessies van hun angsten afgeholpen. Soms al in 1 sessie. Als mensen dat vragen is een extra sessie altijd mogelijk.


Wil je eerst weten of dit iets voor jou is?  Contacteer me dan nu vrijblijvend voor meer informatie. Dan kijken we samen of ik je kan helpen.



Hypnose kan nooit een vervanging zijn van geneeskundige zorgen door of medisch advies van een gediplomeerd arts.

Bel voor meer info of afspraak