Angsten en fobieën

Specifieke of algemene angst

Heb jij ook last van een angst, die soms je leven beheerst? Die je ervan weerhoudt dingen te doen, die je heel graag zou willen doen. Die je misschien wel zou moeten doen voor je werk. Die je graag zou doen met je partner, gezin of vrienden. Dingen, die je nu niet kan doen, door die angst?

Die irreële angst. Want als je eerlijk bent met jezelf is er namelijk geen acuut levensbedreigend gevaar, dat dreigt. Al voelt het op dat moment wel zo. Die angst voel je wel degelijk. En je vermijdt die dus zo veel mogelijk. Met alle gevolgen van dien. Of je bijt op je tong, doet het toch en het voelt heel onprettig.

Veel mensen hebben in deze periode, waarin  corona ons leven beheerst, vaak nog meer last van hun angsten.

Soorten angsten

Er zijn allerlei soorten angsten. De “top 10” van de angsten, die we het meest tegenkomen:

  • Angst om fouten te maken – faalangst – angst om iets niet te kunnen, bijvoorbeeld op een examen.
  • Angst om over te geven – braakangst – ook bekend als emetofobie. Dit komt vaker voor dan mensen denken.
  • Angst op de snelweg – rijangst/snelwegangst – angst om in de auto in paniek te raken. Ook deze angst komt vaak voor.
  • Angst om in een groep of in het openbaar te spreken.
  • Angst voor dieren – angst van katten, honden, vogels, wespen, bijen, spinnen, …
  • Angst om iemand te verliezen of dichtbij te laten – bindingsangst of verlatingsangst.
  • Angst voor medische onderzoeken of behandelingen – angst voor de tandarts, naalden,
  • Angst om te vliegen – vliegangst – claustrofobie in vliegtuig
  • Angst voor opinie van anderen – sociale angst – bang wat anderen van je vinden
  • Angst in een lift, gondel, trein, – claustrofobie – angst om opgesloten te zitten
  • Angst om in paniek te raken – paniekaanval – angstaanval
  • Angst op hoogte – hoogtevrees – dieptevrees – angst om omlaag te vallen
  • Angst om te blozen – bloosangst – bang om rood te worden
  • Angst om niet te kunnen slapen – slapeloosheid – insomnia – angst voor het slapen

Veel mensen lijden aan angst

Je bent ook zeker niet de enige met angsten.

Uit de gezondheidsenquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (2001) blijkt angst bij ongeveer 6% van de Belgische bevolking boven de 15 jaar aanwezig te zijn. Een andere studie toont aan dat 6% van de Belgen (boven de 18 jaar) over de laatste 12 maanden een angststoornis had (Bruffaerts et al., 2004). Dat is bijna 700.000 mensen in België, die onder een bepaalde vorm van angst, fobie of paniekaanvallen lijden.  Je bent dus zeker niet alleen.

Je herkent je ook vast wel in één of meerdere van de meest voorkomende lichamelijke klachten bij angst:

  • een beklemmend gevoel in de borststreek ,
  • brok in de keel,
  • spanning in de buik,
  • tintelingen in de ledematen of de mond,
  • knikkende knieën,
  • bevingen,
  • klamme handen,
  • koude-warmteopwellingen,
  • gevoelens van beklemming,
  • krampen of abdominale pijn,
  • diarree,
  • gevoelens van maagbrand,
  • misselijkheid en braken,
  • nood om frequent te urineren,
  • hoofdpijn,
  • rugpijn.

Angst is lastig. Dat is een feit.

Op het moment zelf als je er last van hebt én anderzijds omdat het vaak bepaalt wat je wel en niet in je leven kan doen. Dat laatste is voor veel mensen nog het ergste.

Hoeveel gebeurtenissen of ervaringen ga jij nog missen? Als je het zou optellen: hoe veel keer ga jij nog last hebben van je angst elk jaar dat je er nog mee rond blijft lopen? Hoe lang ga je er nog mee worstelen? Hoeveel dierbare momenten met je geliefden ga je nog missen?


Terwijl het mogelijk is een angstvrij leven te leiden.

Vrij toch van die angst, die nu je leven beheerst. Angst is op zich namelijk een gezonde lichamelijke reactie, wanneer er een acuut reëel gevaar dreigt. In die gevallen is het goed dat we schrik krijgen en iets doen. Het helpt ons om onszelf te beschermen.

Hoe kan je dus controle krijgen over een irreële angst? Want dat kan. Iedereen, die leert hoe dit in zijn werk gaat en er moeite voor doet, kan controle krijgen over irreële angsten.

Daarvoor moet je 2 dingen weten.

Angst is enerzijds een lichamelijke reactie. Je vlucht, vecht of bevriest.

Deze lichamelijke reactie wordt gevoed door gedachten en gevoelens. Of die gedachten nu realistisch zijn doet er niet toe. Als jij denkt dat naar de winkel gaan heel eng is of het gevoel hebt dat je gaat overgeven op de unief (terwijl je helemaal niet ziek bent) dan voedt dat je angst.

En je lichaam reageert alleen al bij de gedachte.

Dus je vermijdt de situatie.

Anderzijds hebben wij controle over onze gedachten en gevoelens. Veel mensen beheersen dat. Zij hebben dit geoefend en het is een gewoonte geworden. Andere mensen moeten dit leren. Ook jij kan dit leren.

Je hebt die angst ergens onbewust aangeleerd (niemand is geboren met rij-angst) en je kan die dus ook weer afleren.


Ik leer jou hoe je controle krijgt over je gedachten en gevoelens en daarmee over je angsten.

Ik help je ook met het doorbreken van, vaak onbewuste, belemmerende overtuigingen.

Hiervoor maak ik gebruik van verschillende technieken, waaronder hypnose, NLP, Focusing en zelfhypnose. Ik pas dit aan aan jouw specifieke situatie. Ieder mens is uniek.

Als ervaringsdeskundige met angst heb ik veel van deze therapieën zelf gedaan. Mijn angsten zijn nu weg. Sinds 2016 heb ik geen paniekaanval meer gehad. Er was voor mij geen magische methode. Het was de combinatie van die verschillende technieken, die mij geholpen heeft mijn angsten te overwinnen.

Ik heb me in al die technieken verdiept, mij geschoold en gecertificeerd. Nu help ik er al jaren dagelijks anderen mee. Waar het voor mij een zoektocht van jaren was (en ja, ik heb ook een tijd medicatie geslikt) help ik mensen om snel angstvrij te leven. Ik heb daarvoor de meest krachtige hulpbronnen van deze methodes gecombineerd in mijn eigen programma.

Het doel is je zo snel mogelijk van je angst af te helpen, zodat je het leven kan leiden dat jij wilt.


Je leven gaat anders zijn. Je gaat je leven namelijk angstvrij leven. Je gaat gewoon die dingen kunnen doen, die je wilt doen.

De energie, die niet meer naar je angsten gaat, kan je gaan investeren in jezelf, je naasten en in je leven.

Wat anderen zeggen:

  • E.J. – dame met zware vliegangst. Ze kon alleen nog met de auto op vakantie. Hierdoor beperkte ze ook de mogelijkheden van gezinsleden.

Na de 2 sessies bij jou ben ik dan met het vliegtuig 2 weken op vakantie naar Griekenland gegaan. Ik was zowel vooraf als tijdens de vlucht gewoon heel rustig. Vreemd maar waar. Er was tijdens de heenvlucht wat turbulentie, dat was wel nog wat spannend. Maar het ging zo goed. Het is heel fijn dat ik nu verder weg op vakantie kan. Dankjewel Alex!

  • G.V. – man met angst om op de autostrade te rijden. Iets wat hij voor zijn werk regelmatig moet doen.

Op een dag kreeg ik uit het niets een paniekaanval in de wagen en heb ik mij aan de kant moeten zetten. Ik ben met de grootst mogelijke moeite op mijn bestemming geraakt. Sindsdien liep het zweet over mijn rug alleen al bij de gedacht dat ik de autostrade op zou moeten. Door mijn werk moest ik wel en het was verschrikkelijk. Na de hypnose is mijn angst verdwenen en kan ik gewoon zonder schrik overal heen.  Het lijkt nu raar dat ik er ooit zoveel angst voor had.

  •  Dame met angst voor de tandarts, die een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan.

Dankzij de zelfhypnose heb ik geen enkele schrik gehad. Integendeel: ik was zelfs erg rustig, wat we enorm verbaasd heeft. Hierdoor was de behandeling ook sneller voorbij naar mijn gevoel. 

  • Jongeman met sociale fobie, die hierdoor heel veel moeite had om zijn nieuwe werk te kunnen doen.

De schrik om misselijk te worden en over te geven wanneer ik in een groep kom is weg. Het gaat goed nu.

  • Student KULeuven met angst om over te geven (emetofobie)

Na 2 sessies was ik van mijn braakangst verlost. Ik durf nu gewoon weer naar de les te gaan.

  • S.R. studente KULeuven met faalangst, die hierdoor meerdere malen gebuisd is voor hetzelfde vak

Ik was heel blij toen ik terechtkwam bij Alex. Hij stelt je echt gerust en legt heel duidelijk uit wat hypnose wel en niet is en wat je ervan kan verwachten. Alex neemt echt de tijd om te luisteren naar jouw problemen en verwachtingen. De hypnose sessie op zich verliep heel vlot. Op geen enkel moment voelde ik mij onveilig of ongemakkelijk. Meer nog ik ervaarde een enorme rust. We zijn nu bijna een week verder en ik heb het gevoel dat de scherpe kantjes van mijn faalangst ervan af zijn en dit al na één sessie. Ik ben heel tevreden en raad mensen zeker aan om hypnose een kans te geven.

  • S. – jongedame met plotselings panische angst op het werk

“Hey Alex,

Alles gaat eigenlijk super goed. Mijn vriend en ik hadden het afgelopen week nog over jou dat je echt wel wonderen hebt gedaan.

Het werken met sproeistoffen en messtoffen leveren lukt echt super. Ik doe nu wel altijd handschoenen aan maar die helpen mij echt met het wat te verwerken. Het seizoen is echt goed gegaan.

Ik doe mijn job weer graag. Heel heel af en toe denk ik soms van oei maar dan adem ik rustig en komt alles terug goed 😀.

Echt waar ik kan u niet genoeg bedanken.

Je hebt mij weer de oude S gemaakt in de positieve zin. Dank je wel !!!!”


Let op: hypnose is niet voor iedereen. Hypnose is geschikt voor jou als:

  • je werkelijk verlost wilt zijn van je angsten;
  • je gemotiveerd bent om verschillende stappen te leren om dit te doen;
  • je bereid ben de oefeningen, die je geleerd hebt, gedurende enige tijd dagelijks toe te passen;
  • je bereid bent, in sommige gevallen, om ook controle te nemen over andere aspecten van je leven.

Contacteer me nu voor een gratis en vrijblijvend voor meer informatie..

Ja, ik wil meer info
Boek een gratis en vrijblijvend info gesprek
Alex op de Weegh

  • Hypnose kan nooit een vervanging zijn van geneeskundige zorgen door of medisch advies van een gediplomeerd arts.